Implementasi MBS dalam rangka pemberdayaan sekolah

Lestari, Ambar Sri (2021) Implementasi MBS dalam rangka pemberdayaan sekolah. Managere, 3 (1). pp. 35-51. ISSN 2721-1053

[img]
Preview
Text (Fulltext)
Implementasi MBS Dalam Rangka Pemberdayaan Sekolah.pdf - Published Version

Download (329kB) | Preview
Official URL: http://jurnal.permapendis.org/index.php/managere/i...

Abstract

ENGLISH: The purpose of this research is to obtain intensive and comprehensive description about the implementation of School Based Management for school empowering through optimization of management functions. This research applied qualitative approach, with descriptive method. The result showed that; (a) Education Foundation Dua Mei stays in dilemmatic position between giving full authority and keeping total stability, (b) School transparency and accountability to public doesn't run maximum because of public education level is inadequate, (c) Headmaster becomes empowered because he can empower hisself and his staff and teachers, (d) Teacher empowering results professional and autonomous teacher, and (e) The end target of school empowering is the improvement of instructional quality. INDONESIA: Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh gambaran yang komprehensif dan intensif tentang implementasi Manajemen Berbasis Sekolah dalam rangka pemberdayaan sekolah melalui optimalisasi fungsi-fungsi manajemen. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dengan metode deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa; (a) Yayasan Pendidikan Dua Mei berada dalam posisi dilematis antara memberi otoritas penuh dan memelihara stabilitas menyeluruh, (b) Transparansi dan akuntabiliti sekolah kepada masyarakat tidak berjalan maksimal karena tingkat edukasi masyarakat yang belum memadai, (c) Kepala sekolah menjadi berdaya karena ia mampu memberdayakan dirinya sendiri dan bawahannya, (d) Pemberdayaan guru melahirkan sosok guru yang professional dan otonom, dan terakhir (e) target akhir pemberdayaan sekolah adalah peningkatan kualitas pembelajaran.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: School Based Management; School Empowerment
Subjects: General Management > Education, Research of Management
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Program Studi Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: Ambar Sri Lestari
Date Deposited: 22 Jul 2021 02:01
Last Modified: 22 Jul 2021 02:02
URI: https://etheses.uinsgd.ac.id/id/eprint/40793

Actions (login required)

View Item View Item