Strategi Pengembangan Kurikulum dan Sarana Prasarana Ma’had Aly Pondok Quran Bandung

Hidayat, Ara and Seftiani, Rizka Dwi (2018) Strategi Pengembangan Kurikulum dan Sarana Prasarana Ma’had Aly Pondok Quran Bandung. Manageria: Jurnal Pendidikan Islam, 3 (2). pp. 313-332. ISSN 2502-9223

[img]
Preview
Text
Manageria_StrategiPengembanganKurikulum.pdf

Download (432kB) | Preview
Official URL: http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/...

Abstract

This research is a follow-up study from previous research on strategicplanning to establishMa’had Aly Pondok Quran in Bandung.This research focusedon the curriculum and facilities in Ma’had Aly Pondok Quran in Bandung. Usingdescriptive qualitative field research, thedata is collectedthrough documentation,observation, and interviews. The data is analyzedutilizing strategic factors analysis summary. The subject of the research is thehead ofMa'had Aly Pondok Quran, the Muhafizh, the person in charge of the development of human resources and infrastructure of Ma'had Aly Pondok Quran, also twenty Ma’had Aly students. The results showed that the standard content of the material in Ma'had Aly curriculum still needed to be added and adjusted to support the legality of Ma'had Aly. The material that needs to be added in Ma'had Aly Pondok Quran is Manhaj Da'wah, Tafsir, Ulumul Qur'an and its branches of knowledge, Tauhid, Worship Fiqh, Computers, English, and Research Methodology. Whereas the infrastructure facilities of Ma'had Aly Pondok Quran which are the priority in development are pesantren dormitories for manand classes to support learning.Keywords:Institutional Development Strategy, Curriculum,Infrastructure, Ma’had AlyAbstrakPenelitian ini adalah penelitian lanjutan dari penelitian sebelumnya tentang perencanaan strategik untuk mendirikan Ma’had Aly Pondok Quran di Kabupaten Bandung. Penelitian ini fokus pada kurikulum dan sarana prasarana di Ma’had Aly Pondok Quran Bandung. Penelitian ini merupakan penelitian lapangan bersifat deskriptif kualitatif, pengumpulan data dilakukan melalui teknik dokumentasi, observasi, dan wawancara.Prosedur yang digunakan dalam menganalisis data dengan menggunakan ringkasan analisis faktor strategis. Subjek penelitianpada Mudir Ma’had Aly Pondok Quran, Muhafizh, Penanggungjawab Pengembangan SDM dan sarana prasarana, serta dua puluh mahasantri Ma’had Aly Pondok Quran. Hasil penelitian menunjukan bahwa standar isi materi di kurikulum Ma’had Aly masih perlu ditambah dan disesuaikan untuk menunjang legalitas Ma’had Aly. Materi yang perlu ditambahkan di Ma’had Aly Pondok Quran adalah Manhaj Dakwah, Tafsir, Ulumul Qur’an beserta cabang-cabang ilmunya, Tauhid, Fiqh Ibadah, Komputer, Bahasa Inggris, dan Metodologi Penelitian.Sedangkan sarana prasarana Ma’had Aly Pondok Quran yang menjadi prioritas dalam pembangunan adalah asrama pesantren putradan kelas-kelas untuk menunjang pembelajaran.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Strategi Pengembangan Lembaga, Kurikulum, Sarana Prasarana, Ma’had Aly
Subjects: Curricula > Curriculum Development
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > Program Studi Manajemen Pendidikan Islam
Depositing User: Mr. Jajang Burhanudin
Date Deposited: 23 Mar 2020 16:51
Last Modified: 23 Mar 2020 16:51
URI: https://etheses.uinsgd.ac.id/id/eprint/30333

Actions (login required)

View Item View Item